Blog

Beksiński i płyta pilśniowa

Przez całe swoje życie, czyli to poprzednie, przed rozwodem z fotografią, i to obecne, gdy maluję obrazy, mam obok siebie płytę pilśniową. We wszystkich albumach płyta pilśniowa była zawsze bohaterem drugiego planu, bo to na niej malowałem farbami tło do zdjęć. Dziś jej rola się zmieniła. Bardzo często używam jej jako podobrazia. Teraz starą płytę pilśniową, ze strukturą odciśniętego sita na odwrocie, zastąpiła płyta HDF (skrót od High Density Fiberboard). Od starej […]

Tynk

O co chodzi z tym tynkiem? Że tynk na płycie cementowej, tynk na płycie HDF? Tak, daję czasem takie opisy na plecach obrazu… Została nam do zrobienia ostatnia łazienka. Przez kilka lat nic się nie działo, bo nie mogliśmy znaleźć fachowca do położenia płytek. Za kilka dni zaczną się ferie zimowe. Do Google’a wpisałem „firma budowlana, flizy, płytki, podłogi, ściany itp. w naszej okolicy”. W końcu chwyciłem za telefon. „Czy jest pan […]

Płyta cementowa

Olej na płycie cementowej? Albo węgiel? Płyta cementowa to podłoże, które lubię, bo jest stabilne, ale niestety swoje musi ważyć. Ten wynalazek ostatnich lat składa się z trzech składników: cementu, wody i włókien bawełny (odpowiadają za zbrojenie). Używam płyt o grubości 3,5 mm dla formatu 120 × 80 cm. Kiedy przywieziono mi pierwsze płyty, złapałem się za głowę. Czym to się tnie? Nie potrafiłem znaleźć w internecie narzędzia, które […]

Galernicy i oprawcy

To zawsze było dla mnie frustrujące, a czasem nawet trafiał mnie szlag. Wystawy…Znajdziesz fajny profil ramy, a potem wystarczy jedna wystawa, na której nie jesteś obecny przy montażu i demontażu, i ramy nadają się już tylko na przemiał.Jak nie osłonisz zawieszek, to na bank kolejna rama zaliczy „pazury zaniedbań i bezmyślności”. I będzie dobrze, jeśli przy okazji nie dostanie się sąsiedniemu obrazowi, bo przecież stałym elementem wielu wystaw jest domino. Czyli… – zanim […]

Sąsiadka rozwaliła mi system

Sąsiadka rozwaliła mi system. Jest profesjonalistką. Najstarsze malowidła pierwszych artystów mają kilkadziesiąt tysięcy lat. Wszystkie je – te z jaskiń w Indonezji czy RPA, i te z Hiszpanii albo Francji – łączy użycie naturalnego pigmentu ziemnego, czyli odmian rdzy. A konkretnie: ochry we wszystkich jej odcieniach, od żółtych i czerwonych przez brązowe po czarne. Współczesne obrazy trwają zaledwie setki lat. W porównaniu z naskalnymi rysunkami to zaledwie mrugnięcie okiem. Moim pierwszym kryterium w wyborze pigmentu […]

Węgiel prosto z młyna

Teraz kule wracają do młyna, a węgiel przyda się do ucierania farb, do podmalówki, do monotypii, do gąbki i pacynki, do blendera, do suchego pędzla albo szmacianej sakiewki z ryżem, która naprószy czarnym pyłem, i do… Nie chce mi się więcej wymieniać, bo chyba skończy się jak zwykle na farbie, pędzlu i przecierkach. Tyle ten pył może, a wygląda jak zwykłe wysypisko sadzy.

Kule pracują w młynie

Powolny mocny silnik z przełożeniem obrotów na gumowe koła pod młynem powinien zrobić robotę. Słychać, jak węgiel leci w kulki. Niech się pomieli do jutra…

Pył węglowy?

Czy ma pan węgiel drzewny, taki do rysowania, ale zmielony? – Co to jest? – Kupowałem u was grafit w ołówku, w sztyfcie, a ostatnio grafit w proszku. Teraz potrzebuję węgla w proszku. – Muszę popytać. – OK. To kiedy mogę spodziewać się telefonu? – Jutro. Nie zadzwonił. Był piątek po południu. Wklepałem w Google: „młyn kulowy domowej roboty”. Okazało się, że znalazłem od groma doradców, bo temat mielenia węgla drzewnego jest znany pasjonatom wytwarzania […]

Brak mi odwagi

Normalnie nie mam problemu, żeby potraktować młotkiem sangwinę, malachit, węgiel czy cokolwiek innego. Od wakacji, kiedy ezo.minerals przysłało mi ten pigment, tak mi się ta bryłka podoba, że nie potrafię wziąć młotka do ręki… Od wieków Volkonskoite wydobywa się tylko w jednym miejscu. Pigment pochodzi z Uralu, z wioski Efimiata w obwodzie permskim. Pisarze ikon lubili to skamieniałe drzewo, bo nic sobie nie robi z upływu czasu, ma rzadki ton zieleni i daje kapitalne przejścia laserunkowe. W pracowni zajmuje […]

Niezwykła rdza

Czysty laserunkowy pigment. Intensywny i odporny na światło. Jeden z najstarszych zachowanych w prehistorycznych malowidłach, co tylko potwierdza jego trwałość. Tlenek żelaza, czyli inny odcień rdzy. Wystarczy dodać olej, utrzeć i do roboty…

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

powrót do góry